7 نکته برای تقسیم بندی وظایف خانه

تقسیم بندی وظایف خانه

7 نکته برای تقسیم بندی وظایف خانه

تقسیم بندی وظایف خانه | این غیرمعمول نیست که زوجین در مورد اینکه چه کسی باید مسئول کدام کارهای خانه باشد، اختلاف نظر داشته باشند. تقسیم کارهای داخل خانه برای زوجین یکی از دغدغه های بزرگ است که رعایت اصولی که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم و بکارگیری آنان می تواند به بهبود وضعیت زندگی مشترک شما منجر شود.

اگر مشاجراتی با همسر خود درباره تقسیم وظایف خانه دارید، توصیه می کنیم حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تقسیم بندی وظایف خانه
تقسیم بندی وظایف خانه

وظایف خانه به عهده کیست؟

سوالات بسیاری درباره تقسیم وظایف خانه پرسیده می شود. زوج ها به دنبال پاسخی منطقی برای این موضوع هستند. آنچه در این مطالب واضح است این است که در خانه تمامی افراد خانواده، مرد و زن هر دو به یک میزان از کارهای خانه سهم می برند و باید تقسیم وظایف کاملا اصولی صورت پذیرد.

در ادامه سعی داریم هفت نکته کلیدی برای تقسیم کارهای خانه را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

مقالات بیشتر >> ازدواج با فرد خودشیفته

1- فهرستی از کارها تهیه کنید

یکی از نکاتی که می تواند به شما در تقسیم وظایف خانه کمک کند، تهیه لیست از اموری است که باید انجام دهید. این لیست شامل دسته بندی هایی شامل: انباری، آشپزخانه، بالکن، اتاق ها و… باشد. داشتن فهرستی اصولی می تواند به شما کمک کند تا بهتر وظایف خانه را مدیریت و کاملا اصولی تقسیم بندی کنید.

تمامی افراد خانواده نیز باید در انجام امور خانه نقش داشته باشند و اگر فرزندان شما در سنی قرار دارند که می توانند امور مربوط به خود را انجام دهند، حتما فرزندان را در تقسیم بندی وظایف خانه مدنظر داشته باشید.

2- برنامه ای برای هر یک از افراد خانه تهیه کنید

برای هر یک از افراد خانواده برنامه ای تهیه کنید. برنامه کاری داشته باشید. تقسیم بندی وظایف خانه با برنامه سرعت بیشتری می گیرد و امور کاملا عادلانه تقسیم می شود. در نتیجه دیگر فردی در خانه کار نمی کند و دیگری مشغول به استراحت باشد.

برنامه انجام امور خانه یکی از گام هایی است که از درگیری های لحظه آخری جلوگیری خواهد کرد. و باعث کاهش مشکلات در امور خانه خواهد شد.

مقالات بیشتر >> عاقبت بیماران دوقطبی

3- کارهای مشترک انجام دهید

این صحیح است که تقسیم وظایف به صورت جداگانه برای هر یک از افراد تعیین شود. اما بهتر است بعضی از امور را به همراه شریک زندگیتان انجام دهید. با انجام این کار روابط عاطفی مستحکم ترین خواهید داشت و احساس ارزشمندی در بین اعضای خانواده شما جریان خواهد داشت.

بعضی از امور را به صورت گروهی با فرزندان و همسرتان انجام دهید، با حفظ احترام به حقوق دیگران و انجام تعیین شده برای خود در امور مشترک نیز، همراهی داشته باشید.

تقسیم بندی وظایف خانه
تقسیم بندی وظایف خانه

4- فهرست امور خدماتی که باید از بیرون انجام گیرد

مشخص نمایید، بعضی از اموری که باید از خدمات و دیگر افراد در بیرون انجام شود، به چه صورت و در چه بازه زمانی باید انجام گیرد. بعضی از کارهای خانه مانند نظافت محیط بیرون از خانه، چمن زنی، مراقبت از گل و گیاهان می تواند توسط افراد نظافتی و خدماتی انجام گیرد.

در این امور سخت گیری نداشته باشید و سعی کنید از افرادی که چنین خدماتی را ارائه می دهند، کمک بگیرید. برای انجام این امور برنامه ریزی داشته باشید و بازه های زمانی مشخصی را برای انجام آنان در نظر بگیرید. درباره نحوه انجام این امور حتما با همسر خود هماهنگ باشید و سعی کنید بدون اطلاع یکدیگر اقدامی خودسرانه را انجام ندهید.

مقالات بیشتر >> علائم افسردگی در زنان متاهل

5- تعیین وظایف اصولی انجام شود

در تقسیم وظایف خانه، سعی کنید علایق و توانمندی های افراد خانواده را در نظر بگیرید. تقسیم کارها به گونه ای باشد که افرادی که بهتر از پس انجام امور بر می آیند، کارهای مدنظر را به آنان واگذار کنید.

همچنین علایق همسر و فرزندان را در نظر داشته باشید. ممکن است همسر شما علاقه ای به انجام نظافت انباری نداشته باشد اما در نظافت گیاهان و باغچه حرفی برای گفتن داشته باشد. لذا اکید توصیه می شود حتما علایق افراد را در نظر داشته باشید تا انجام امور برای دیگر افراد کسل کننده نباشد.

مقالات بیشتر >> زندگی با همسر افسرده

6- زمان مشخص کنید

داشتن بازه زمانی می تواند به تهیه یک برنامه ریزی کاربردی به شما کمک کند. برای خود و دیگران بازه زمانی مشخصی برای انجام کارها معین کنید و سعی نمایید همه به بازه زمانی مشخص شده متعهد باشید.

مقالات بیشتر >> طرحواره رهاشدگی چیست؟

7- کارهای سخت را الویت قرار دهید

زمانی که کارهای مربوط به خود و شریک زندگیتان را مشخص کردید، سعی کنید در زمانبندی حتما میزان سختی و زمانی که باید برای انجام در نظر گرفت را در نظر داشته باشید. اگر در یک روز قرار است چندین کار مختلف انجام دهید، سعی کنید کارهای سخت تر را زودتر انجام دهید تا کارهای آسان تر انرژی زیادی از شما نگیرد.

تقسیم بندی وظایف خانه
تقسیم بندی وظایف خانه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x