درمان اختلال دو قطبی چگونه است؟ آیا درمانی دارد؟

درمان اختلال دو قطبی چگونه است؟ آیا درمانی دارد؟

درمان اختلال دو قطبی | بیماری دو قطبی گونه ای از اختلالات روانی نسبتا شایع می باشد. بیماری دو قطبی که به نوعی افسردگی نیز تلقی می شود، در جوامع امروزی به وفور یافت می شود. بیماری دو قطبی به مجموعه رفتار های غیرعادی گفته می شود که در انجام کار های روزمره اختلال ایجاد می کند.بیماری دو قطبی یک بیماری آسیب پذیر و خطرناک می باشد که در صورت کنترل نشدن، مس تواند به جسم و روح فرد آسیب وارد کند و حتی فرد مجاب به خودکشی شود.

دو قطبی می تواند در مردان و زنان کاملا متفاوت باشد. دو قطبی، بسیار به بیماری شیدایی و شیزوفرنی شباهت دارد. البته دو قطبی می تواند با افسردگی همراه باشد، اما موردی که تقریبا تمامی بیماران دو قطبی تجربه می کنند، شیدایی کامل است. به طور کلی، دو نوع بیماری دو قطبی داریم که بسته به شخصیت افراد، می تواند حالت خفیف تر یا شدیدتری داشته باشد. درمان اختلال دو قطبی یک پروسه روانشناسی و دشواری ست که گاها نتیجه نمی دهد.

درمان اختلال دو قطبی
درمان اختلال دو قطبی

انواع بیماری دو قطبی

  1. بیماری دو قطبی نوع اول

بیماری دو قطبی نوع اول، شکل حادتری از دو قطبی می باشد. فردی که به این بیماری مبتلاست، به مدت یک هفته یا بیشتر، یک حالت شیدایی شدیدی به او دست می دهد که ممکن است با افسردگی همراه باشد. گاهی اوقات این شیدایی بیشتر به حالت جنون نزدیک می شود که فرد نیازمند بستری شدن است. درمان اختلال دو قطبی نوع اول بسیار ریسک پذیر و اکثر موارد، درمان نتیجه نمی دهد. بیماری دو قطبی نوع اول بسیار کمتر و چندان شایع نیست؛ اما بیماران مبتلا به این نوع اختلال، بسیار رفتارهای خطرناک و جنون آمیزی می توانند از خود نشان دهند.

  1. بیماری دو قطبی نوع دوم

بیماری دو قطبی نوع دوم بسیار معمول تر و شایع تر از نوع اول می باشد. خوشبختانه درمان و کنترل نوع دوم، راحت تر صورت می گیرد. در بیماری دو قطبی نوع دوم افسردگی بسیار بیشتر از شیدایی نمود پیدا می کند و شیدایی، حالت بسیار خفیف تری نسبت به نوع اول دارد. دو قطبی نوع دوم می تواند به صورت خفیف و نامعلوم، سال ها در فرد بروز کند اما فرد نیازمند بستری شدن نباشد.

اختلال دو قطبی چیست؟

درمان اختلال دو قطبی | یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری های روانشناختی. در بیماری دو قطبی، فرد ناگهان از شخصیت اصلی اش پرت می شود؛ به عنوان مثال، فردی را تصور کنید که روحیه ای جدی و بدخلق دارد و به سختی لبخند میزند. این فرد، زمانیکه به دو قطبی مبتلا می شود، به صورت ناگهانی روحیه ای سرخوش پیدا می کند، از زیر مسئولیت شانه خالی می کند یا ناگهانی می خندد و پرحرف می شود. این رفتار ممکن است تا ساعتها ادامه پیدا کند و ساعت بعدی، فرد به همان حالت جدی و خشک خود برگردد.

معمولا زمانی که افراد به دو قطبی مبتلا می شوند، در حالت شیدایی، اعتماد به نفس زیادی می گیرند و انرژی زیادی برای انجام دادن کار ها دارند. برخی اوقات دست به کارهای بی پروا می زنند، ممکن است از یک بلندی بپرند یا با سرعت بسیار زیاد رانندگی کنند. البته در برخی از دو قطبی ها، افسردگی بر افراد چیره می شود و فرد به جای اینکه حالت سرخوش شیدایی داشته باشد، احساس ضعف، دلتنگی و افسرده بودن می کند. اما دلیل اینکه شیدایی از افسردگی خطرناک تر است در چیست؟

متاسفانه شیدایی باعث می شود که فرد، یک انرژی بسیار زیادی برای انجام کارهای خطرناک داشته باشد. حتی انرژِ به حدی بالاتر می رود که فرد، احساس نیاز به خواب نداشته باشد و تا چندین روز نخوابد. تمرکز چننین فردی، بسیار پایین و ذهن او اصلا متمرکز نیست؛ از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد و ممکن است از خود پرخاش نشان دهد.

 

خواندن مطالب زیر می تواند برایتان مفید باشد

 

علائم اختلال دو قطبی

درمان اختلال دو قطبی، اصلا کار آسانی نیست. اما در ابتدا، شما باید مطمئن شوید که مبتلا به بیماری دو قطبی هستید یا خیر.

علائم بیماری دو قطبی با نشانگان شیدایی

  • کم خوابی
  • احساس پریشانی
  • انرژی بسیار زیاد برای انجام کارها
  • بی اشتهایی
  • عدم تمرکز مخصوصا در هنگام حرف زدن
  • پرحرفی و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن
  • کارهای بسیار خطرناک و ریسک پذیر
  • نسبت به لمس، حساس یا تحریک پذیر هستند
  • احساس استعداد در برخی از کارها
درمان اختلال دو قطبی
درمان اختلال دو قطبی

علائم بیماری دو قطبی با نشانگان افسردگی

  • کم انرژی بودن
  • احساس خستگی بیش از حد
  • احساس پریشانی یا بی قراری
  • پرخوابی بیش از حد
  • پراشتهایی یا افزایش وزن
  • عدم تمرکز مخصوصا در هنگام تصمیم گیری
  • احساسات پوچ؛ ناامیدی، ضعف یا نگرانی
  • تمایل به مرگ و خودکشی
  • عدم تمایل به فعالیت های متفاوت
  • آرام صحبت کردن

درمان اختلال دو قطبی

درمان اختلال دو قطبی، یک پروسه زمانبر می باشد. متاسفانه بیماری دو قطبی درمان کامل ندارد، اما می توان با برخی از داروها، کنترل کرد. داروهایی که برای درمان اختلال دو قطبی تجویز می شوند، اکثرا تنظیم کننده خلق و خوی فرد می باشد. درمان های مناسب بیماری دو قطبی همگی به صورت شیمیایی بوده و متاسفانه درمان های خانگی برای درمان اختلال دو قطبی وجود ندارد.

  1. گفتگو با مشاور

یکی از مشهورترین راه حل برای کنترل و درمان اختلال دو قطبی، گفتگو با مشاور ها یا روانکاوی می باشد. روانکاوی موجب کنترل بهتر، انگیزه بیشتر و تمرکز بهتر بر انجام کارهای روزمره می باشد.

  1. شوک الکتریکی

شوک الکتریکی، معمولا به عنوان درمان اختلال دو قطبی پیشنهاد نمی شود، مگر اینکه بیمار در مرحله بسیار حاد قرار گرفته باشد. در این مرحله، داروها و قرص ها دیگر تاثیری بر فرد ندارند و فرد نیازمند یک درمان سریع و بی خطر می باشد.

  1. ورزش

ورزش ها برای درمان اختلال دو قطبی از نوع دوم (افسردگی) بسیار تاثیر مثبت دارد؛ مخصوصا اگر فرد به ورزش هایی مانند یوگا یا شنا رو بیاورد.

  1. داروها

دارو های زیادی برای درمان اختلال دو قطبی ارائه شده اند، اما هیچکدام به عنوان درمان کننده اصلی استفاده نمی شوند و تنها می توانند بیماری را کنترل کنند. متاسفانه در موارد حادتر دو قطبی، دارو ها تاثیر خود را از دست می دهند و فرد نیازمند درمان های جدی تر و فوری می باشد.

اگر مبتلا به بیماری دو قطبی هستید، همین حالا برای رزرو وقت مشاوره اقدام و یا با ما تماس بگیرید.

درمان اختلال دو قطبی
درمان اختلال دو قطبی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]