افسردگی بعد از زایمان + علائم و درمان

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان + علائم و درمان

بیماری افسردگی پس از زایمان، یکی از شایع ترین بیماری هاییست که در 70 درصد مادران امروزی، رخ می دهد. افسردگی یک نوع بیماری روحی و روانی که در آن فرد، احساس ناراحتی، پریشانی و اضطراب دارد و علاقه ای به انجام دادن کارهای روزمره خود را ندارد. فرد افسرده، ممکن است ساعت ها بیهوده و بی هدف پرسه بزند یا ناگهان گریه کند. افسردگی باید جدی گرفته شود، زیرا در مواردی حادتر می تواند منجر به خودکشی، شیزوفرنی یا اختلالات دو قطبی شود.

اما افسردگی پس از زایمان، فلسفه آسان تری دارد؛ افسردگی ناشی از هیجانات، استرس و نگرانی در دوران بارداری می باشد که در مادر بروز پیدا می کند. بیش از دو سوم مادرانی که به افسردگی پس از زایمان دچار می شوند، در دوره ای کوتاه مدت خود به خود، بهبود پیدا می کنند. اما مواردی نیز مشاهده شده که گاها مادر پس از زایمان، یک افسردگی بلند مدت تجربه می کند. متاسفانه افسردگی بلندمدت، در نهایت بحران هویت و فروپاشی شخصیتی را به دنبال دارد و باید دنباله درمان آن پیگیری شود.

افسردگی بعد از زایمان
افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان

به طور کلی، افسردگی پس از زایمان شباهت بسیار زیادی با افسردگی عادی دارد. توجه کنید که علائم زیر، به معنی این نیست که شما افسردگی پس از زایمان دارید، مگر اینکه این علائم را بیش از ده روز، داشته باشید؛ زیرا پریشانی و پرخاشگری مادران در یک هفته یا ده روز، امری عادی و طبیعی ست که ممکن است ناشی از فشار های بارداری یا نداشتن آمادگی باشد. مادر پس از اینکه تجربه کافی پیدا کرد، به طور ناخودآگاه فرد آرام تری می شود.  اما اگر علائم زیر طولانی تر از مدت زمان گفته شده، در شما باقی ماند، بی شک شما به افسردگی پس از زایمان دچار شدید.

  1. گریه های مکرر و نامعلوم
  2. خستگی شدید
  3. پریشانی
  4. پرسه زدن بی هدف
  5. احساس ناتوانی در نگه داشتن نوزاد
  6. بی اشتهایی و بی انرژی بودن
  7. اضطراب و استرس بیش از اندازه
  8. عدم تمرکز
  9. عصبانیت بی دلیل
  10. کم خوابی یا پرخوابی
  11. بی انگیزه بودن
  12. احساس گناه یا عذاب وجدان
  13. خوب فکر نکردن و توهم زدن
  14. حملات عصبی
  15. تفکرات آسیب به خود یا نوزاد یا تفکرات خودکشی

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد

افسردگی پس از زایمان، به طور کلی می تواند بلافاصله پس از زایمان شروع شود، یا زمانی که نوزاد به یک سالگی رسید، آغاز گردد. بنابراین فکر نکنید افسردگی تنها مختص به روزای اولیه زایمان می باشد. اما شایع ترین زمان افسردگی، بین 4 الی 6 هفته پس از زایمان می باشد که علائم خود را نشان می دهند.

به طور کلی اگر علائمی مشابه به افسردگی داشتید ولی چندین روز بیشتر طول نکشید، شما افسرده نیستید و فقط از لخاظ روحی بهم ریختید و به سرعت بهبود یافتید. اما افسردگی پس از زایمان هفته ها طول می کشد تا درمان یابد. علت اینکه مادر دچار افسردگی می گردد، می تواند اختلال در خواب، عدم توانایی نگه داری نوزاد، احساس بد درباره بدن و خود داشتن، تغییرات هورمونی و … باشد.

متاسفانه اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، تاثیرات مخربی هم بر مادر و هم بر فرزند یا نوزاد خواهد گذاشت. افسردگی پس از زایمان، هم بر روحیه و هم بر جسم مادر، آسیب های شدیدی وارد خواهد کرد و کودکانی که مادرهای افسرده دارند، به مرور زمان دچار مشکلاتی مانند پرخاشگری، اختلالات بیش فعالی و … می شوند.

افسردگی پس از زایمان سزارین

افسردگی پس از زایمان سزارین، شایع تر از زایمان طبیعی ست؛ اما بدین معنا نیست که افسردگی پس از زایمان طبیعی نداشته باشیم. علت اینکه افسردگی پس از زایمان سزارین بیشتر می باشد، تنها به دلیل بیهوشی هنگام زایمان و ناتوانی در حرکت دادن بدن پس از زایمان می باشد.

افسردگی بعد از زایمان سزارین تقریبا در روز های اولیه زایمان خود را نشان می دهد و چندان بلند مدت نیست زیرا از ناتوانانی جسمی مادر، نشات می گیرد. مادر هایی که زایمان سزارین دارند، باید در خورد و خوراکشان دقت کنند و غذاهاقی مقوی و سالم مصرف کنند تا سریع تر، بهبودی خود را به دست بیاورند.

افسردگی بعد از زایمان

درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی پدون دارو، می تواند به صورت سنتی باشد، یا مصرف دارو.  حتما به پزشک و متخصص مراجعه کنید تا با مصرف برخی از داروها، بتوانید بر افسردگی خود چیره شوید. دارو های ضد افسردگی به شما کمک می کند که استرس و اضطراب خود را کنترل کنید و افکار منفی نداشته باشید. همچنین، روان درمانی یا گفتگو با مشاورها، در روند بهوبدی شما تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. اگر اعتقادی به پزشک و داروها ندارید، موارد زیر را دنبال کنید.

  1. شیوه زندگی خود را تغییر دهید

از دورانی که باردار می شوید تا زمانی که فرزندتان به دنیا بیاید، شما بیش از نیمی از سال را از دست می دهید؛ طبیعی ست که از لحاظ جسمی بهم ریخته باشید. یک روتین سالم را دنبال کنید، غذاهای سالم، پرانرژی و مقوی بخورید و ورزش کردن را شروع کنید. تمام مسئولیت های نوزاد را نپذیرید و از همسرتان انتظار داشته باشید. از نوشیدن الکل پرهیز کنید و استراحت داشته باشید، کم خوابی کاملا ارتباط مستقیم با افسردگی دارد.

  1. بیرون بروید

خود را به خانه تان محدود نکنید، شما نیاز دارید که بیرون بروید، با مردم تعامل داشته باشید و با دوستانتان وقت بگذانید.

  1. درخواست کمک کنید

اگر احساس فشار زیاد کردید، حتما از همسر یا خانواده خود درخواست کمک کنید. به عنوان مثال، از کسی بخواهید تا برای یک روز، از نوزاد شما نگهداری کند و شما دست کم بتوانید استراحت کنید. استراحت یک روزه، انرژی کل هفته شما را تامین می کند.

  1. وقت خود را مدیریت کنید

وقت شما نباید به گونه ای صرف شود که تنها برای نوزادتان خرج شود. باید وقت خود را به گونه ای مدیریت کنید که بتوانید از به خودتان برسید.

  1. کتاب های انگیزشی بخوانید

مطالعه کتاب های انگیزشی، به شما کمک خواهد کرد که دید مثبت تری نسبت به زندگی داشته باشید و اراده قوی تری برای انجام کارهایتان پیدا کنید.

راه حل نهایی چیست؟

افسردگی بیماری است که می تواند دامن گیر مردان متاهل یا حتی کودکان شود، لذا یکی از بهترین راه های درمانی این است که بتوانید با یک مشاور و متخصص راجب احساسات و عواطف خود صحبت کنید، هرگز فکر نکنید افسردگی دوره ای مانند زایمان و بارداری بی خطر است، بلکه باید برای درمان اقدامات جدی انجام داد.

به همین علت ما همواره توصیه می کنیم به عنوان قطعی ترین راه از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید، برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم رزرو وقت مشاوره اقدام کنید.

افسردگی بعد از زایمان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]