راه های کنترل خشم و عصبانیت در کودکان

کنترل خشم و عصبانیت در کودکان

راه های کنترل خشم و عصبانیت در کودکان

کنترل احساسات در کودکان بسیار سخت و دشوار است، عدم کنترل و مهار احساسات در کودک موجب بروز واکنش هایی نظیر خشم و عصبانیت خواهد شد، به همین علت قصد داریم در این مطلب درباره راه های کنترل خشم و عصبانیت در کودکان صحبت کنیم، کودک مانند ما فکر نمی کند و تجربیات بروز احساسات ما را ندارد، از این رو نیازمند یاری و کمک ما برای شناخت احساسات و مهار واکنش های هیجانی است.

کنترل خشم و عصبانیت در کودکان
کنترل خشم و عصبانیت در کودکان

اگر با کودکی پرخاشگر و عصبانی زندگی می کنید چه در نقش والدین و یا معلم یا مربی او، با راهکارهایی می توانید شرایط شناخت احساسات و مهار واکنش های هیجانی- احساسی را برای او مهیا کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با مهم ترین روش های کنترل خشم و عصبانیت را با شما در میان بگذاریم.

کنترل خشم و عصبانیت در کودکان

بسیاری از والدین بروز خشم و عصبانیت در کودک را بسیار ناشایست می دانند در حالی که این رفتارها هیچ اشکالی ندارد، بلکه باید آنها را شناخت و به دنبال روش هایی برای کنترل و درمان آن باشید، هیچ گاه سعی نکنید با سرکوب و تنبیه بدنی کودکتان را کنترل کنید، این کار تنها در مقطعی کوتاه کودک را کنترل خواهد کرد و در زمانی دیگر خشم و عصبانیتی فراتر از آنچه دیده اید را از کودکتان شاهد خواهید بود، در ادامه به توضیح چندین روش کاربردی می پردازیم که انجام آنها می تواند شرایط کودک شما را رو به بهبودی ببرد.

بیشتر بخوانید >> سه راهکار عملی برای شاد بودن

عوامل عصبانیت کودک را شناسایی کنید

یکی از روش هایی که می تواند به کمک شما بیاید تا میزان خشم و عصبانیت در کودکان را کاهش دهید، شناسایی عوامل محرکی است که سبب بروز خشم و عصبانیت در کودک می شود، این موضوع درباره کودکان حساس و بیش فعال کمی متفاوت تر است و باید نگاه دقیقی تری به عوامل بروز خشم و پرخاشگری کودکتان داشته باشید، ممکن است در بعضی از کودکان همسو شدن با کودک سبب تقویت این رفتار شده باشد و والدین یا افراد خانواده زمینه مناسب برای تکرار آن را تقویت کرده باشند.

اگر تا کنون بارها و بارها شاهد پرخاشگری کودکتان بوده اید بهتر است نگاهی به تاریخچه رفتارهای وی بزنید، در اولین برخورد شما با پرخاشگری کودک چه اتفاقی افتاده است؟ تنبیه، لجبازی، و حتی کوتاه آمدن در برابر کودک منجر به تکرار این رفتار خواهد شد، پس اول باید بدانید چه موضوعی و چگونه سبب تقویت وضعیت رفتاری کودکتان شده است.

کنترل خشم و عصبانیت در کودکان
کنترل خشم و عصبانیت در کودکان

الگوی مناسب برای کنترل خشم باشید

شما در مواقع خشم و عصبانیت چگونه رفتار می کنید؟ پاسخ این سوال بسیار اهمیت دارد زیرا کودکان بیشتر رفتارهای خود را از ما الگو برداری می کنند، پس رفتار شما در مواقع خشم و عصبانیت اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر شما توانایی مهار و کنترل خشم را داشته باشید کودک شما را خواهد دید و الگوی مناسبی برای جلوگیری از میزان خشم و عصبانیت کودک خواهید داشت، بسیاری از والدین در زمان عصبانیت کنترل خود را از دست می دهند و ممکن است با شکستن اشیا واکنش داشته باشند.

بیشتر بخوانید >> 7 نکته برای تقسیم بندی وظایف خانه

در این بین کودکان به دقت رفتار شما را زیر نظر می گیرند و نوع واکنش های احساسی را از شما خواهند آموخت، در نتیجه با کودکی پرخاشگر که وسایلش را در هنگام خشم به اطراف پرتاب می کند رو به رو خواهید شد، پس بیاید در واکنش های هیجانی کودکان سهم خود را بدانیم، رفتارهای هیجانی تقلیدی است و این کاملا به نوع برخورد والدین بستگی دارد، کودکان از شما روش های کنترل خشم را خواهند آموخت و یا با پر و بال دادن به هیجانات آسیب رساندن به خود و دیگران را یاد می گیرند.

تشویق کنید

از دیگر راهکارهایی که می تواند در کنترل خشم و عصبانیت در کودک به کمک شما بیاید، تشویق رفتارهای صحیح است، این یکی از شیوه های کنترل و تقویت رفتارهای درست کودکان است که از قدیم برای تقویت رفتارهای صحیح مورد استفاده قرار می گرفته است، تشویق کردن محرکی بسیار مثبت و سازنده در تقویت رفتارهای مناسب کودک است، اگر کودکتان دچار خشم و عصبانیت است اما نمی دانید باید چکار کنید، سعی کنید با رفتارهای درست و الگوبرداری مناسب، زمانی که کودک بر خشم و عصبانیت خود فائق می آید هدیه و تشویقی را برای وی در نظر بگیرید.

این کار باعث می شود تا رفتار صحیح در هنگام بروز خشم کودکان تقویت شود و شما روشی مناسب برای یادگیری مهارت های کنترل خشم را به وی آموزش داده اید، تکرار این فرآیند سبب می شود تا اصلاحات در رفتارهای کودکان نهادینه شود و از بروز خشم و عصبانیت به شکل گذشته جلوگیری خواهد کرد، تشویق کردن یکی از تکنیکی ترین راهکارهای کنترل خشم است، نتیجه آن کودکی آرام است و کم کم مهارت های کنترل خشم و عصبانیت را یاد گرفته و در زندگی خود عملی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید >> چهار دلیلی که ممکن است هرگز احساس خوشبختی نکنید

راه های کنترل خشم و عصبانیت

روش های بسیاری برای کنترل خشم و عصبانیت در کودکان یا حتی افراد بزرگسال وجود دارد، اما یک نکته بسیار مهم را باید توجه داشته باشید، برای یافتن بهترین روش و کارآمد صبور باشید و سعی کنید تمامی روش ها منتهی به یک هدف یعنی همان کنترل خشم و عصبانیت باشد، بسیاری از روش ها ممکن است سرکوبگرانه و منجر به تقویت رفتار کودک شود، در انتخاب بهترین راهکار حتما هوشمندانه عمل کنید و سعی کنید واکنش های کودکان در برابر رفتارهای پیشنهادی را حتما تحت نظارت داشته باشید.

بیشتر بخوانید >> هوش هیجانی چیست؟

کودک شما به کدام راهکار واکنش بهتری نشان می دهد؟ با تشویق کردن بیشتر ارتباط برقرار می کند و یا سعی دارد رفتارهای شما را تکرار کند؟ اگر در انتخاب روش مناسب دچار تردید و سردرگمی هستید، همیشه حضور یک فرد کارشناس و مشاور می تواند بهترین پیشنهادات و نتایج را برای شما در پی داشته باشد، توصیه می کنیم حتما از یک فرد مشاور در این حوزه مشورت بگیرید و سعی کنید صادقانه رفتارهای کودک و علل عصبانیت و خشم وی را بررسی کنید، قطعا صحبت با یک روانشناس و استفاده از روش های درمانی وی می تواند راه بهترین را برای رسیدن به آرامش کودک و درمان عصبانیت وی داشته باشد، امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

کنترل خشم و عصبانیت در کودکان
کنترل خشم و عصبانیت در کودکان
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x