بررسی رشد اخلاقی در نوجوانان و جوانان

چکيده

امروزه بلوغ اخلاقی، در نوجوانان و جوانان از بحث های بسیار مهم روان شناسی رفتاری است که روانشناسان بسیاری دربارة آن به پژوهش و نظریه پردازی پرداخته اند. این مقاله تلاشی دیگر در این راستا است که می کوشد تا چگونگی رشد و پرورش اخلاقی نوجوانان و جوانان را هم بر پایه دانش روانشناسی رفتاری و هم با تکیه بر یافته های دانش روان شناسی تربیتی، تبیین نماید. سعی بر این است که با نگرشی نوین چگونگی رشد اخلاقی و ارزشی نوجوانان و جوانان را بررسی و نظریه تازه ای را در باب مراحل شکل گیری و بلوغ اخلاقی ارائه دهد.

کیفیت تعامل اجتماعی با دیگران و پیام های اخلاقی که در این ارتباط ها به نوجوانان داده می شود بسیار قوی تر از آموزه های مستقیم اخلاقی است که معلم یا استاد در کلاس درس ارائه می کند.برای آنکه معلمان و والدین سهم مثبتی در بلوغ اخلاقی نوجوانان و جوانان داشته باشند باید روابط محترمانه ای را با آنان ایجاد نمایند. آنان نیاز به راهنمایی دارند و  این راهنمایی باید در جریان یک ارتباط متقابل ارائه شود، چرا که رشد اخلاقی نه فقط ناشی از توانایی های فکری است، بلکه همچنین حاصل چگونگی روابط با والدین و مربیان و معلمان و همسالان و نوع ارز های اجتماعی – فرهنگی و عواطفی است که در این ارتباط ها با نوجوانان و جوانان مبادله می شود. ترکیب پویای ویژگی های انگیزشی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی باعث می شود، تا وی پذیرای رفتار اخلاقی باشد، یعنی هم به ارزش های اخلاقی اولویت دهد.

اگر به دنبال مقاله ای تخصصی در حوزه روانشناسی رفتاری نوجوانان هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید، برای دانلود فایل پی دی اف مقاله از لینک زیر می توانید اقدام کنید، امیدواریم از خواندن آن نهایت استفاده را برده و نظر خود را با ما در میان بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x